DCEU Wiki
Advertisement

"Annat ihmisille ihanteen, johon pyrkiä. He yrittävät pysyä perässäsi. He kompastuvat. He kaatuvat. Mutta aikanaan, he seuraavat sinua aurinkoon, Kal. Aikanaan, sinä autat heitä saavuttamaan ihmeitä."
Jor-El

Man of Steel on vuonna 2013 valmistunut supersankarielokuva, joka perustuu DC Comicsin supersankariin Teräsmieheen. Sen on tuottanut Syncopy ja sen on levittänyt Warner Bros. Pictures, ja se on DC Extended Universen ensimmäinen elokuva. Se julkaistiin 14. kesäkuuta 2013.

Elokuvan on ohjannut Zack Snyder David S. Goyerin käsikirjoituksesta ja Goyerin ja Christopher Nolanin tarinasta, ja sen pääosissa nähdään Henry Cavill Kal-Elinä/Clark Kentinä/Teräsmiehenä, Amy Adams Lois Lanena, Michael Shannon kenraali Dru-Zodina, Kevin Costner Jonathan Kentinä, Diane Lane Martha Kentinä, Laurence Fishburne Perry Whiteina, Antje Traue Faora-Ulina, Ayelet Zurer Lara Lor-Vanina, Christopher Meloni eversti Nathan Hardyna ja Russell Crowe Jor-Elinä. Mukana ovat myös Michael Kelly Steve Lombardina, Harry Lennix kenraali Calvin Swanwickina ja Richard Schiff tohtori Emil Hamiltonina.

Jatko-osa Batman v Superman: Dawn of Justice julkaistiin 25. maaliskuuta 2016. Spin-off-elokuva The Flash julkaistiin 16. kesäkuuta 2023.

Suunniteltu suora jatko-osa elokuvalle oli tullut ja tullut uudelleen kehittelyyn eri vaiheissa elokuvan alkuperäisen julkaisun jälkeen, ennen kuin se lopulta peruttiin vuonna 2022, kun James Gunn ja Peter Safran palkattiin DC Studiosin johtoon. Sen sijaan kehitteillä on Gunnin kirjoittama uusi itsenäinen elokuva, jonka tarkoituksena on käynnistää hahmo uudelleen nuoremmalla iteraatiolla, joka ei liity Cavillin versioon.

Tarina[]

Näyttelijät[]

Tuotanto[]

Elokuussa 2008 Warner Bros. päätti käynnistää Teräsmies-elokuvasarjan kokonaan uudelleen. Jeff Robinov suunnitteli, että elokuva julkaistaisiin joko vuonna 2010 tai 2011. Paul Levitz totesi haastattelussa, että Lepakkomies on avainasemassa Teräsmiehen uudelleenkäynnistyksessä. Hän tarkensi: "Kaikki odottavat, että Nolan allekirjoittaa uuden Lepakkomiehen, ja kun se tapahtuu, Teräsmiehen ja kaikkien muiden tulevien projektien julkaisupäivä seuraa." Elokuussa 2009 tehtiin oikeuden päätös, jossa Jerry Siegelin perhe sai takaisin 50 prosenttia Teräsmiehen alkuperää koskevista oikeuksista ja Siegelin osuuden Action Comics #1:n tekijänoikeuksista. Lisäksi tuomari päätti, että Warner Bros. ei ollut velkaa perheille lisäkorvauksia aiemmista elokuvista. Jos Teräsmies-elokuvan tuotantoa ei olisi aloitettu vuoteen 2011 mennessä, Siegelin kuolinpesä olisi kuitenkin voinut nostaa kanteen menetetyistä tuloista, jotka olisivat aiheutuneet tuottamattomasta elokuvasta.

Man of Steel -elokuvassa käytetään epälineaarista juonikerrontaa, jossa osa tarinasta kerrotaan takaumien kautta. The Dark Knight Rises -elokuvan tarinakeskustelujen aikana vuonna 2010 David S. Goyer kertoi Christopher Nolanille ajatuksiaan siitä, miten Teräsmies voitaisiin esittää nykyaikaisessa kontekstissa. Goyerin konseptista vaikuttunut Nolan esitti idean Warner Brosille, joka palkkasi Nolanin tuottamaan ja Goyerin kirjoittamaan elokuvan The Dark Knightin taloudellisen ja kriittisen menestyksen perusteella. Nolan ihaili Bryan Singerin työtä Superman Returns -elokuvassa sen yhteyden vuoksi Richard Donnerin elokuviin ja totesi, että "monet ihmiset ovat lähestyneet Teräsmiestä monin eri tavoin. Minä tiedän vain sen tavan, joka on toiminut meillä, sen minä osaan tehdä." Hän korosti ajatusta, että Lepakkomies elää maailmassa, jossa hän on ainoa supersankari, ja samanlainen lähestymistapa Teräsmieheen takaisi elokuvalle tarvittavan eheyden. "Jokainen palvelee tarinan sisäistä logiikkaa. Niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa." Nolan kuitenkin täsmensi, ettei uudella elokuvalla olisi mitään suhdetta aiempaan elokuvasarjaan.

Vaikka elokuvan oli alun perin tarkoitus olla itsenäisen Teräsmies-trilogian ensimmäinen osa, päätettiin The Avengersin (2012) kassamenestyksen jälkeen, että elokuva toimisi DC Extended Universen ensimmäisenä osana. Jeff Robinov, Warner Brosin johtaja, totesi: "Se antaa sävyn sille, millaisia elokuvat tulevat olemaan jatkossa. Siinä mielessä se on ehdottomasti ensimmäinen askel." Suunnitelmissa oli muun muassa, että elokuva sisältäisi viittauksia muiden supersankareiden olemassaoloon, viitaten tuleviin DCEU:n elokuviin. Guillermo del Toro, jonka kanssa Goyer työskenteli Blade II:n parissa, kieltäytyi rebootin ohjaajan paikasta, koska hän oli sitoutunut At the Mountains of Madness -elokuvasovitukseen, ja myös Robert Zemeckisiä lähestyttiin, ennen kuin Zack Snyder palkattiin lokakuussa 2010. Casting alkoi seuraavassa marraskuussa.

Videot[]

Trailerit[]

TV-Spotit[]

Advertisement